12 tot 27 februari : tentoonstelling Color Explosion in QuARTier A

12 Februari 2011

Een boeiende tentoonstelling in . QuARTtier A

Schilderkunst is voor Karolien Deman een relatief nieuwe wending in haar artistiek leven.

 

Vroeger drukte ze zich uit in conceptuele installaties en daarmee studeerde ze ook af aan het KASK te Gent. Na deze studies ontwikkelde ze haar persoonlijke figuratieve schilderstijl die thematisch ook een vervolg lijkt te vormen op haar eerdere driedimensionale werken. Karolien's fixatie voor draden, buizen en lijnen keert terug in haar schilderwerk, dit vaak gecombineerd met een zelfportret. Ook het bevreemdende aspect heeft tiek leven, aangezien ze zich voorheen uitdrukte in conceptuele installaties en hiermee ook afstudeerde aan het KASK te Gent. Na deze studies ontwikkelde ze haar persoonlijke figuratieve schilderstijl die thematisch ook een vervolg lijkt te vormen op haar eerdere driedimensionale werken.

Alec Camu bezit een zeer uitgebreide artistieke achtergrond, maar richtte zich voor 'Color Explosion' vooral op zijn schilderwerk. Zijn schilderijen ontstaat uit een fascinatie naar de, soms onvoorspelbare, chemische reacties van de verf die hij gebruikt. Vanuit deze reacties ontstaan schilderijen die doen denken aan microscopische beelden. Als een ervaren laborant manipuleert en mengt hij verschillende verfsoorten zodanig dat ze een interessant patroon vormen op het doek. De nadruk in zijn werk ligt op de verf zelf, niet zozeer wat de verf representeert. Desondanks slaagt hij erin om zich in een zekere esthetiek van poëtische abstractie uit te drukken.

Toon De Clercq genoot een opleiding aan de kunstacademie Sint-Lucas te Brussel, hierna breidde hij zelfstandig zijn artistiek parcours steeds verder uit. Hij maakt sculpturen, tekeningen en schilderijen waarbij hij vernieuwend tracht te zijn in het gebruik van techniek en materiaal. Toon is zeer experimenteel en expliciet wat betreft zijn kleurgebruik. De felle kleuren maken zijn schilderijen als het ware visuele eyecatchers. Ook de viscositeit van zijn verf is opvallend. Bij meerdere werken bracht hij de verf in zeer dikke 'dots' aan op zijn drager, waardoor er een soort kauwgum-effect ontstaat. Zijn sculpturen kunnen gezien worden als een driedimensionale aanvulling op zijn schilderwerk.