Groen Aalst voert actie voor fietsveiligheid

03 September 2018

Groen Aalst voert actie voor fietsveiligheid

Op de eerste schooldag voerde de lokale Groen-afdeling samen met Vlaams Parlementslid Björn Rzoska en Aalsters Groen-kandidate Joke Devynck actie voor meer fietsveiligheid in Aalst. De Aalsterse Groenen hielpen de scholieren om veilig de oversteek te maken op de drukke kruispunten nabij de scholen in de Pontstraat. “Alle Aalsterse scholieren moeten veilig met de fiets naar school kunnen. Dat is voor Groen Aalst een absolute prioriteit”, zegt Groen-lijsttrekker Lander Wantens.

“Aalst heeft dringend nood aan een mobiliteitsbeleid met een visie op de toekomst. In de smalle straatjes moet de veiligheid van de fietser voorrang krijgen op het autoverkeer. Gent toont aan dat een dergelijk gedurfd beleid loont. Het aantal ongevallen is met 1/3 gedaald, de hoeveelheid fietsers is met 22% toegenomen. Een recente studie heeft bovendien aangetoond dat de luchtkwaliteit enorm is verbeterd. Het is hoog tijd dat ook Aalst kiest voor een veiligere en gezondere toekomst.”

Actrice Joke Devynck steunt die visie. Ze heeft zelf kinderen die dagelijks door het drukke verkeer naar school fietsen en voerde mee actie. “Ik heb zelf al het idee gehad om een fietspad te schilderen om de situatie veiliger te maken,” zegt ze. “Aalst heeft nog een lange weg af te leggen, vooraleer alle kinderen veilig naar school kunnen.”

Groen uitte al eerder kritiek op de gebrekkige heraanleg van de Pontstraat. De partij wil een gedeelte ervan verkeersvrij maken. Op het andere deel wil Groen een dubbelzijdig en verhoogd fietspad. Lander Wantens: “Ook het kruispunt aan de Houtmarkt is een gemiste kans. Ook daar zijn verhoogde en duidelijk zichtbare fietspaden nodig voor een betere verkeersveiligheid. Wanneer je in Aalst rondfietst, wordt pijnlijk duidelijk dat het huidige stadsbestuur niet wakker ligt van fietsers. Het kan anders.

 

De 5 speerpunten van Groen voor meer fietsveiligheid in Aalst:

  1. Wegwerken van alle verkeersknelpunten op de R41 om veilige boven-, of ondergrondse kruisingen te voorzien voor fietsers en voetgangers.
  2. Een veilig fietsroutenetwerk, met duidelijke bewegwijzering, zonder ontbrekende schakels en met aangepaste infrastructuur, zowel binnen als buiten de ring (R41).
  3. Scholen langs drukke verkeerswege, worden tijdens de schooluren ‘schoolstraat’. Alleen bewoners krijgen op dat moment nog toegang tot hun straat. Er worden veilige parkeer- en kissandride-zones aangelegd op wandelafstand (tot 500 meter) van de school.
  4. Geen vrachtvervoer boven 3,5 ton toegelaten in straten waar een school gelegen is (tussen 07.00u-09.00u en 15.30u-16.30u)
  5. Invoeren van ‘fietspooling’, waarbij fietsende schoolkinderen in groep van en naar school worden begeleid
image005.png image006.png