Oppositiepartij Groen wil dat stad Aalst de handhaving van het parkeerbeleid in eigen beheer doet. Reeds in 2023 legde Groen deze vraag voor aan het bestuur. Sinds 2011 zijn de parkeerinkomsten in handen van OPC, een privaat bedrijf. Als de stad dit in eigen beheer zou doen kan er meer geld gaan naar maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten in Aalst, aldus Groen.
Lander Wantens (Groen). Parkeerautomaat op de Rechteroever in Aalst.
Het bedrijf OPC zag zijn omzet in 2023 van 3,5 naar 4 miljoen euro stijgen. Ook in 2022 was er al een grote stijging van de parkeerinkomsten nl. van 2,8 naar 3,5 miljoen euro. Van die 4 miljoen gaat er 1,8 miljoen naar de stad op basis van het contract gesloten in 2011. Dat wil zeggen dat er 2,2 miljoen euro naar het privaat bedrijf gaat. Vorig jaar stelden we met Groen ook al de vraag aan het stadsbestuur om het parkeren in eigen beheer te doen. Dit zou bekeken worden aangezien het contract met OPC dit jaar afloopt, aldus Groen.
Betere handhaving
Door het parkeerbeleid in eigen beheer te houden heeft de stad meer controle. Zo kan er dus ook een betere handhaving plaatsvinden op foutparkeerders. Nu is de handhaving opgedeeld tussen het privaat bedrijf en de politie. De opdeling die er nu is zorgt voor onduidelijkheid en de vele foutparkeerders creëren vaak onveilige situaties in het verkeer.
Veilige voet -en fietspaden
Daarnaast pleit Groen ervoor om de parkeergelden integraal te investeren in het openbaar domein. De inkomsten van de parkeergelden, jaarlijks meer dan 1 miljoen euro, moeten rechtstreeks geïnvesteerd worden in de verbetering van het openbaar domein. Tal van voet -en fietspaden zijn in zeer slechte staat maar door extra investeringen kan Aalst een pak veiliger en toegankelijker worden, aldus Wantens.
Voorbeelden uit Gent en Kortrijk
Kortrijk met Parko en Gent met AG Vespa, hebben al een gemeentelijk parkeerbedrijf die het parkeerbeleid in de stad opvolgt. Er zijn dus voorbeelden voorhanden die als inspiratie kunnen dienen. Een eigen parkeerbedrijf afgestemd op een goed parkeerbeleid zorgt ervoor dat bezoekers de wagen in de grotere parkings stallen en dat er in de stad meer ruimte komt voor bewonersparkeren. De stad kan zo een veel beter parkeerbeleid voeren en meer geld overhouden voor de stadskas, besluit Wantens.