Groen zet in op zwakke weggebruikers en duurzame mobiliteit

30 Juni 2018

Groen zet in op zwakke weggebruikers en duurzame mobiliteit

Veilige fietsinfrastructuur in de binnenstad. Een aanpak voor alle fietsknelpunten op de R41. Een uitbreiding van het voetgangersgebied. Busverbindingen naar de deelgemeenten, ook ‘s avonds. Opwaardering van de spoorinfrastructuur door een elektrificering van de lijn Burst-Aalst en een nieuw station aan het Albatroskruispunt. Dit zijn enkele van de voorstellen die de partij lanceert in haar eigen mobiliteitsplan.          

“Mobiliteit in Aalst betekent vandaag de dag stilstaan, ongezonde lucht inademen, je leven riskeren op de fiets en frustratie door het ondermaatse aanbod aan openbaar vervoer. Dit moet en kan anders,” aldus Groen-lijsttrekker Lander Wantens. “Belangrijk voor Groen is een leefbare stad, waar fietser en voetganger voorrang krijgen op koning auto. Groen wil daarom een uitbreiding van de voetgangerszone binnen de wallenring, te beginnen met de Molenstraat en de Pontstraat.


Groen wil volop inzetten op de fiets, door de stad autoluwer te maken en doorgaand autoverkeer op de R41 te houden. Via een aantal lussen kunnen auto’s van de R41 naar de wallenring en terug. Maar doorgaand verkeer op de wallenring blijft enkel mogelijk voor fietsers, wandelaars en het openbaar vervoer. Ook willen we investeren in randparkings en moeten de centrumparkings (Hopmarkt, Post, Kroonparking, Ridderstraat) worden omgevormd tot bewonersparkings. De fietsinfrastructuur in de centra van Aalst moet veiliger door de aanleg van uniforme en overzichtelijke fietspaden i.p.v. de gele suggestiestroken. Ook moeten de fietsknelpunten aan de R41 (Haring, Colruyt, Erembodegemstraat, Albrechtlaan...) prioritair worden weggewerkt.


“De schoolomgevingen in Aalst moeten absoluut veiliger. Aan alle scholen moet een veilige verkeerscirculatie gelden. Scholen die niet aan drukke verkeerswegen gelegen zijn worden tijdens de schooluren een schoolstraat”, stelt Wantens. “Er moeten veilige ‘kiss & ride’- zones komen in de buurt van de school, vanwaar de kinderen in groep en onder begeleiding te voet naar school stappen. Ook de fietspools, in het verleden uitgewerkt door gemeenteraadslid Andreas Verleysen, wil de partij weer invoeren.”


Het openbaar vervoer in Aalst is vandaag de dag onvoldoende. Groen wil ook na 22u treinen naar Gent en Brussel. De spoorlijn Aalst-Burst moet verdubbeld en geëlektrificeerd worden. De partij heeft ook een voorstel klaar voor een extra treinstation ‘Aalst-Zuid’ op de lijn 50A. Daardoor zouden pendelaars op 20 minuten in Gent of Brussel kunnen staan met een rechtstreekse trein. Ook het aanbod van de Lijn moet een pak beter in Aalst. Groen pleit voor schonere bussen en wil dat de deelgemeenten ook bereikbaar zijn na 20u.


Tot slot wil de partij meer deelwagens, de invoer van een snelheidsbeperking tot 30 km/u in het centrum, toegankelijke voetpaden voor minder-mobielen, een verbod op zwaar vrachtvervoer in de binnenstad en een afname van de CO2-uitstoot van het verkeer tot een 0-uitstoot. “Een ambitieus plan,” erkent lijsttrekker Wantens, “ maar realistisch en met het oog op de toekomst bovendien hoognodig.”

 

De denderstraat: hoe ze er zou moeten uitzien, rekening houdende met fietsers en voetgangers